UK strips Chinese state-owned TV channel of broadcast permit

      Published on Friday, 5 February , 2021      34 Views     

  • China Business

U.K. regulators stripped China’s state TV channel of its national broadcasting license on Thursday, after an investigation cited lack of editorial control and links to China’s ruling Communist Party.




The communications watchdog, Ofcom, said it revoked the U.K. license for China Global Television Network, or CGTN, an international English language satellite news channel.

CGTN had been available on free and pay TV in the U.K. It did not respond immediately to requests for comment.

Regulators started looking into the station after receiving a complaint from a human rights group, Safeguard Defenders, calling for an investigation into its ownership.

Ofcom is also continuing to investigate a slew of other complaints that it violated rules on fairness and accuracy. One was from a former British Consulate employee in Hong Kong who said he was detained and tortured by Chinese police for information on protesters. Another was by a British corporate investigator who said he was forced to confess while imprisoned in China. CGTN did not respond to requests for comment on those claims at the time, and Ofcom said its rulings are still pending.

The decision adds to fraying ties between Britain and China, already strained by U.K. efforts to address alleged human rights abuses against the Uighur minority in Xinjiang and widen residency rights for Hong Kongers.

The Chinese Foreign Ministry responded with renewed criticism of the British Broadcasting Corp., specifically a Jan. 29 report on COVID-19 in China, calling it “typical fake news” and demanding a public apology. It said

“China reserves the right to take further measures.” The BBC said it stood by its reporting and rejected the “unfounded accusations.”

The U.K. watchdog said it found the entity that held the station’s license, Star China Media Limited, didn’t have editorial responsibility for CGTN’s output, which is a licensing requirement. Star China was merely the channel’s distributor and none of the employees involved in day-to-day operations or decision-making were its employees.

An application to transfer the license to China Global Television Network Corporation as part of a planned restructuring was rejected because “crucial information” was missing, Ofcom said. But it also failed “because we consider that CGTNC would be disqualified from holding a licence, as it is controlled by a body which is ultimately controlled by the Chinese Communist Party,” it said.

The watchdog said it gave CGTN “significant time” to comply but those efforts “have now been exhausted.”

“Following careful consideration, taking account of all the facts and the broadcaster’s and audience’s rights to freedom of expression, we have decided it is appropriate to revoke the licence for CGTN to broadcast in the U.K.,” Ofcom said.



 

Keywords:
Category China Business | 2021/02/05 latest update at 8:00 AM
Source : AP | Photocredit : Google
35 Views
Comments Add comment



БГ Медия - Медия за Българите в Лондон
Bulgarian Business Club

Related Articles

The editorial staff of Bulgarian Business Club would like to give all of its readers from Bulgaria and the whole world the opportunity to participate actively in the development of the website! If you have something interesting, fun, scandalous - just something worth to be seen from more people. Capture it and share it in the Bulgarian Business Club with a short text.

Do you have information you want to reach our readers?

Send article/s

You can subscribe to our Facebook, Twitter or use our RSS feed channel to always read the most important news about Bulgaria.


Sponsored Publications